Belgen, contrasten, een onderzoek en ambitie - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu Belgen, contrasten, een onderzoek en ambitie - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu

Belgen, contrasten, een onderzoek en ambitie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees

17 Februari 2008 | Nederland, Werkendam

De Belgische invasie moet nu echt ten einde komen. De Nederlandse suprematie is in rook opgegaan. Met de komst van vier nieuwe Belgen staat de tussenstand op 8-4 in het voordeel van onze zuiderburen. De vete, stammend uit een afscheiding 170 jaar geleden (De Belgen weten het jaar van onafhankelijkheid direct te noemen, dit in tegenstelling tot de Nederlanders), komt tot uiting in woordelijke confrontaties die regelmatig, zo niet altijd, uitlopen in een gierende schaterlach. Ondanks dit hoop ik veel van ze te leren, op taalgebied wel te verstaan, ze winnen tenslotte niet voor niets elke aflevering van 10 voor taal. Over Belgische acties gesproken. Vol goede moed toog ik samen met Vincent op weg naar, het is geen grap, Parys. 46 kilometer gaf het bordje aan. Na een immense inspanning en een nieuwe topsnelheid van 61 kilometer per uur zijn we na vijftien kilometer tot de conclusie gekomen dat het niet haalbaar is. Iedere vijf minuten minstens een minuut wachten op mijn reisgenoot die voortploegde op een gloednieuwe, maar kwalitatief vierdehands mountainbike was ook geen bemoediging. Bij terugkomst zijn we richting de immense sportvelden gereden, alwaar ik mijn tenniscarriere nieuw leven in wil blazen. Na een drie uur durend filosofisch onderhoud op een schaduwrijk terras kwam ik thuis tot de conclusie dat ik zo rood als een weldoorkookte kreeft was. Voor de liefhebber: weer een nieuwe KK, Keesje kreeft. De humor over dit feit begint echter steeds sneller weg te ebben, het lijkt erop dat ik 1e graads verbrand ben op mijn schouders.

Dit weekend heb ik mijn onderzoeksvoorstel afgerond, een van de hoofdredenen voor mijn tocht naar de binnenlanden van Zuid-Afrika. Een onderzoek naar de berichtgeving over misdaad in de Nederlandse Volkskrant en de in het zowel aandoenlijke ogende als klinkende
Afrikaans geschreven krant Beeld. Dit bezien vanuit de framingtheorie. Framing heeft kortweg betrekking op de productie, de inhoud en het effect van berichtgeving. Erg interessant, helemaal wanneer je de krant van mij en Evert-Jan naast elkaar legt. Ik heb de Beeld, een krant voornamelijk geschreven voor blanken, zij bezien de wereld vanuit een christelijk, rationeel en platoons wereldbeeld. Evert-Jan daarentegen behandeld de best verkopende krant, Daily Star, een krant die pas twee jaar bestaat. Dit dagblad bekijkt het nieuws meer vanuit de belevingswereld van de zwarte. Dat wil onder andere zeggen, hier worden termen als hekserij (witchcraft) en verering van voorouderen niet geschuwd, iets wat in de Beeld onvoorstelbaar is. De lerares culturele antropologie heeft ons aangeboden om een cursus witchcraft te volgen om de belevingswereld, het referentiekader, van de zwarte lezer beter begrijpen. Er zijn tenslotte 11 officiele talen, zij hebben allemaal een andere cultuur, waarvan er velen inheems zijn. Zo bezien, bekijken blank en zwart de wereld vanuit een volledig verschillend perspectief. Stel je trouwens voor, je gaat naar de VU, alwaar je de mogelijkheid hebt om hekserij te studeren. Een voorbeeld hiervan; genezing door handoplegging. Huh, kon Jezus dat ook niet. Wanneer zwarten het doen is het overigens niet meer dan bijgeloof aldus de gemiddelde lezer van Beeld.
Een ander opvallend feit, terugkomend op de term segregatie, ik gebruik het graag. In Beeld zul je geen enkele foto van een zwarte tegenkomen. In Daily Star daarentegen zie je niet anders. Beide kranten worden opmerkelijk genoeg uitgegeven door hetzelfde bedrijf, Media24.
Fascinerend, maar tegelijkertijd gruwelijk, maandagochtend staat op pagina 3 van de Daily Star een expliciete foto van twee gestenigde zwarte criminelen. Dit is gebeurd in een township bij Port Elizabeth. De bevolking neemt het recht in eigen handen, want de politie lost slechts een fractie van de enorme hoeveelheid misdaad op zo denken zij. Wat moeten kinderen denken wanneer ze de krant van papa en mama openslaan. Wat een realiteit om in op te groeien, zo bezien is het zeer lastig idealen te ontwikkelen wanneer dit het dagelijkse leven is.

Een korte introductie over de Belgische huisgenoten. Op twee na werkt iedereen in het onderwijs. Peuters met aids, zwarte pubers van 16 jaar, een zwart ziekenhuis, dat is de realiteit die zij dagelijks tegenkomen op hun stage Dat is wel iets anders dan de blanke gegoede burgers die wij ontmoeten op de campus. Daarnaast organiseren de vier Belgen die als laatste zijn aangekomen een voetbaltoernooitje in de township. Dit vanuit het oogpunt dat de zwarte bevolking uit krottenwijken waarschijnlijk niets meekrijgt van het wereldkampionschap soccer dat in 2010 in Zuid-Afrika wordt gehouden. Zij hebben een budget van 4000 euro voor tenues, ballen, trainingsmateriaal etc. Ze willen voetbaltraining organiseren voor de jeugd wat uiteindelijk moet culmineren in betere spelers voor een interessant toernooi. Ik heb me aangemeld als vrijwilliger voor voetbaltraining, daarnaast ga ik een dagje mee naar de peuterschool voor kinderen met aids, peuters die enkel het Tswana machtig zijn, een van de elf officiele talen die Zuid-Afrika rijk is. Het lijkt me een enorme uitdaging voor hen, het gevoel bekruipt me zelfs dat wat zij doen vele malen moeilijker is dan het onderzoek waar wij als Nederanders aan werken. Zo kom ik eindelijk in aanraking met de andere helft van Zuid-Afrika, een kans die ik niet mag laten schieten. Dagelijks komen de Belgen zwaar onder de indruk terug van hun stageadressen, ik wil het in levende lijve meemaken.

Van dit alles willen Evert-Jan en ik een radioreportage maken, in hoeverre dit mogelijk is moet nog onderzocht worden, maar de plannen zijn er in ieder geval.

Zoals hopelijk al duidelijk is geworden (wanneer dit niet het geval is doe ik iets fout in mijn weblog) is Zuid-Afrika een land van contrasten. Zo verbrand als ik afgelopen weekend was, ook gisteren was een zonnige dag waarbij het kwik in de thermometer de 33 graden kietelde, zo ben ik net bekomen van een portie ijspret. Hagelstenen zo groot als de eieren van onze bejaarde kip, die bij velen onder jullie bekend zal zijn, worden heen en weer gegooid. Wat een natuurgeweld. Over een uurtje zal het kwik in de thermometer hoogstwaarschijnlijk weer de lucht inschieten onder invloed van een venijnig fel zonnetje.

Next to come: Politie aan huis, wilde dieren en het Las Vegas van Zuid-Afrika

  • 18 Februari 2008 - 08:01

    Judith:

    Een cursus hekserij aan de universiteit; hoe krijg je het weer voor elkaar? Haha! Ik ben wel heel benieuwd wat dat inhoud! neem je het cursusmateriaal mee naar Nederland? De sociale stageplaatsen lijken me ook heel indrukwekkend en belangrijk om mee te maken (zoals de peuterschool en vrijwilligerswerk voetbaltraining).En een radioverslag....ik kan alleen maar zeggen: zou ons op de hoogte!

  • 18 Februari 2008 - 19:28

    Sis:

    Haha, wat een doldwaze avonturen beleef je toch allemaal! Maar even buiten al dat gefilosofeer...: hoe vindt je het nu eigenlijk om daar te zijn? Valt het tegen, mee of is het ongeveer wat je verwacht had? Heb je heimwee? ;) Kan het me bijna niet voorstellen als ik het zo lees! ;) Dikke kus

  • 18 Februari 2008 - 21:43

    Hannie:

    Als ik al die verhalen zo lees, zie ik je nog als ontwikkelingswerker terugkeren na het afronden van je studie. Of ga je straks in Nederland ook voetbaltraining geven? Want waarom wel daar en niet hier? Het antwoord op de vraag van Sis over heimwee zou ik ook wel willen weten.

    Liefs en tot mails!

  • 19 Februari 2008 - 13:09

    Rico:

    Geweldig Kees,

    die nieuwe ideeen klinken goed, zeker. Maar het is een leugen als je zegt dat die belgen altijd 10 voor taal winnen want dat is zeker niet het geval. De Belgen winnen altijd het Groot Dictee der Nederlandsche Taal. Even rectificeren graag!

    En dat genezing door handoplegging? Bedoelen ze daar hetzelfde mee als reiki (of hoe je het ook schrijft)?

    Interessant allemaal. Ik vind het leuk dat je allerlei dingen aangeboden krijgt waardoor je je op zoveel verschillende gebieden (zoals je zegt het volgen van een cursus witchcraft en het mee-organiseren van een voetbaltoernooitje/training) kunt ontplooien.

    Alle kansen aannemen en alle kennis opzuigen jongen!

    Ik lees je laters

  • 19 Februari 2008 - 13:10

    Rico:

    Ik ben het trouwens met je moeder eens kees. Waarom daar wel en hier niet he?

    Of verval je als je terugkomt weer in je luie modus?

    Nee geintje kees

  • 20 Februari 2008 - 08:29

    Keesje:

    Haha, dat klinkt nog erger: dat ze beter zijn in het dictee der Nederlandse taal.
    Er zijn verschillende bronnen die beweren dat Jezus de kunst der reiki bezat. Ik heb even opgezocht wat het is, maar het is maar een vreemde theorie die er aan ten grondslag ligt. Maar ik vermoed dat ze er in Afrika ook wel iets mee kunnen al komt het oorspronkelijke uit Japan.
    Je moet niet vergeten, ik hoef hier niet te werken, het is eigenlijk vier maanden vakantie. Dan ga je op den duur wel dingen ontplooien. Ik ben ook geen acht uur per dag bezig met het onderzoek. ;-)

    Hoe zou het toch komen dat ik in Nederland geregeld in de luie modus verval. Het is groen en zorgt voor toegeknepen oogjes. Haha :)

  • 20 Februari 2008 - 11:34

    Rico:

    Ik vrees dat je gelijk hebt maat!

  • 23 Februari 2008 - 19:53

    Jan:

    He kerel, goed te horen dat je weer prima vermaakt. Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht hoor. Maar niet te rood worden jonge dat is ten slotte mijn kleurtje. Veel plezier nog en ik spreek je binnenkort wel.

    Laters gr HKJ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Vier maanden Zuid-Afrika. Een stap in de richting van mijn daadwerkelijke afstuderen. Ik ga onderzoeken hoe de media in het 'regenboogland' omgaat met de misdaad dat de spuigaten uitloopt aldaar.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 20279

Voorgaande reizen:

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Zuid-Oost Europa

28 Januari 2008 - 29 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: