Weekend in ZA - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu Weekend in ZA - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu

Weekend in ZA

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees

06 Februari 2008 | Nederland, Werkendam

Ik zou mezelf verloochenen wanneer ik de nachtelijke uurtjes ongemoeid zou laten in het zomerse Potchefstroom. Na een bezoek aan de bar Pablo’s, fameus vanwege zijn enorme cocktails voor nog geen drie euro, volgt een nachtelijke escapade in bar/dancing/discotheek Bourbon Street. Verbazen doet het me niet meer, in een hoekje naast de dansvloer staat een groep zwarte jongeren, zij maken nog geen 10% uit van het totale bezoekersaantal. Totale segregatie tussen blank en zwart op de dansvloer. Ik heb gelijk door dat de danslesbehoevende beter een zwarte dan een blanke kan vragen, de voormalig Europese vrouw oogt als een houten pop in vergelijking met de oorspronkelijke bewoners. Op een poging dit te uiten volgen direct verongelijkte blikken. Wanneer ik een lovend compliment geef aan een donker meisje wordt dit beantwoord met een stralend witte glimlach, prachtig gecontrasteerd tegen het donkere gelaat. Ik krijg het binnen 10 seconden aan de stok met een stel blanke jongeren, of beter gezegd, zij proberen het aan de stok te krijgen met me. Ik loop schouderophalend weg, waarbij ik moeite heb een schaterlach te onderdrukken. Hierop komt mijn stapmaat Evert-Jan, alias ‘de reus’, direct op me afstormen met de vraag wat er aan de hand is. Ik voel me direct veilig, daar zijn omvang door slechts weinigen geevenaard wordt. Waarom ze ruzie zochten? Het enige wat opkomr is het praten tegen een medemens die toevallig met een andere huidskleur is geboren, de rest van de avond heb ik geen enkele blanke dat zien doen.
Zojuist verhaalde ik over de omvang van ‘de reus’. Ook de Zuid-Afrikaanse blanke neemtbehoorlijk wat ruimte in. Het gros heeft een overdreven gespierd voorkomen. Jongeren die niet aan de gewichten hangen en ongespierd het leven doorgaan zijn zeldzaam.

Na een gat in de dag te hebben geslapen, besluit ik om een privacy-middagje te houden. Muziek, verhaaltjes schrijven en lezen, dat is hoe een privacy-middag eruitziet. Zolang ik me maar niet hoef aan te passen aan een medemens, zolang ik maar niet hoef te praten, mezelf geen houding hoef te geven. Heerlijk!

Wanneer ik voor het eerst mijn hoofd om de deur steek, zo rond half zes, blijken we een braai te houden. Eindelijk, de braaiontmaagding. In het hok naast het huis, rijkelijk gevuld met lederen banken, staat een flinke braai. Voor de braaileken onder ons, het is niet anders dan de Nederlandse barbecue, het enige verschil is het feit dat hij minstens twee keer in de week, vrijwel het gehele jaar door aangestoken wordt. Afrikaners zijn werkelijk vleesverslinders. Kijk dan ook niet raar op wanneer je een halve kilo vlees op je bord gekieperd krijg wanneer je in een restaurant zit. De prijs blijft om over naar huis te schrijven. Maximaal vijf euro.

We besluiten Grant, de Namibier die psychologie studeert aan de PUK, en de dolkomische Pieter uit Zambia uit te nodigen voor een braai. Voordat we beginnen verteld Pieter over zijn christelijke geloof, het is een uitleg die je letterlijk zou kunnen terugvinden in de schoolboekjes. Wanneer ik vraag op welke manier hij bidt knielt hij op de grond en, kom daar in Nederland eens mee, dankt God om de aanwezigheid van ons als gesprekspartners, zelf noemt hij het vrienden, maar dat vind ik een verkrachting van de term.
Tijdens de braai zelf ben ik voortdurend in gesprek met de introverte Grant. In eerste instantie is hij rustig en bedaard, maar wanneer ik over de psychoanalyse van Freud begin bloeit hij helemaal op. Dat is nu net de rede dat hij voor het vakgebied gekozen heeft zo vertelt hij. Tot slot, ik vraag me af hoe onderontwikkeld de gemiddelde Namibiër is, vraagt hij mijn leeftijd waarop ik zeg 21. Hij kijkt me verbaasd aan waarop ik vraag, wat dacht jij dan. Nu is het moment aan mij om met mijn ogen te rollen van verbazing. 25 of 26 zegt hij, niet qua uiterlijk, maar qua manier van redeneren en door wat je allemaal heb gedaan in mijn leven. Toch een leuk compliment tot hij zegt, dat hij jongeren uit Engeland 15 schat terwijl ze 12 zijn.

  • 06 Februari 2008 - 20:23

    Hannie:

    Hoi Kees,

    Wat een prachtig woord, de braaiontmaagding. Heb je die zelf verzonnen? Als ik die verhalen zo lees, is het maar de vraag of je straks veilig weer thuis komt. Verder alles goed daar?

    Liefs en tot mails!

  • 11 Februari 2008 - 08:31

    Coert:

    Vriend Kees,

    Het vergaat je prima daar, begrijp ik? Dat doet me deugd. Het zien van Vincent met een blauwe tong doet me ook denken aan een soort ontmaagding, maar dat onderwerp zal ik maar even laten rusten.

    Ik hoop je snel een e-mail te sturen!

    Warme groet vanuit een zonnig Nederland (God, hoe is het mogelijk),

    Coert

  • 11 Februari 2008 - 09:46

    Colinda:

    Is het verband 'favoriete sport=rugby/voorkeur voor gespierd lichaam in (blank) ZA' en 'favoriete sport=voetbal/voorkeur voor atletisch lichaam in Europa' je al opgevallen?

    Geen verschil tussen braai en bbq?? Ben jij soms een bbq-leek? BBQ=sausjes, salades, brood & vlees. Braai=vlees, vlees & vlees.

    Enne, vriendschap: what's in a name? Gaat het bij vriendschap niet om daden?

  • 11 Februari 2008 - 10:06

    Wokkiebraai:

    Bedoel je die Kees? Dat ding uit Italie?

    Maar het klinkt allemaal geweldig jongen!

    Nog gefeliciteerd met je kampioenschap jongen. 14 wedstrijden gewonnen haha

  • 11 Februari 2008 - 11:49

    Afrokees:

    Nee rico, de braai in Zuid-Afrika is vele malen groter dan de wokkiebraai in Italie. Leuk dat je de term erin gooit, ik moest gelijk aan jou en Judith denken toen ik een bericht van een reactie van wokkiebraai in mijn mailbox las. Hij is zo groot als een open haard. Met een schoorsteen erboven. Verder leg je er net als bij de bbq kolen onder die goed heten worden en what's in a name het vlees braaien.

  • 11 Februari 2008 - 11:51

    Kees:

    Colinda wat een wijze woorden. Ik geloof dat wij het braaien nog niet helemaal begrijpen, want bij ons hoorden er salades bij, maar veruit het belangrijkste Heinz Tomatenketchup! Haha.
    Vrienden zijn een steun en toeverlaat, mensen bij wie je je thuisvoelt en waar je alles tegen kunt zeggen en uiteraard daden wanneer het een keer fout mocht gaan.

    En idd, de mensen zijn hier belachelijk gespierd, het is gewoon niet mooi meer. Maar ik ben mijn lichaam tot een atletisch figuur aan het trainen in zoverre dat kan ;-). Kippeborstje, weet je nog, ik moest er vandaag aan denken. Tennis, zwemmen, en een beetje fitnessen.

  • 12 Februari 2008 - 09:03

    Wendo:

    Hey Kees!
    Zo te horen heb jij je plek wel weer gevonden =) Let je een beetje op onze geliefde Vince? Veel plezier en groetjes aan allemaal!

    kus wendo

  • 13 Februari 2008 - 18:46

    Bert Hol:

    gij beleef nog eens wat. doe bokito de groeten van ons.gr bert en els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Vier maanden Zuid-Afrika. Een stap in de richting van mijn daadwerkelijke afstuderen. Ik ga onderzoeken hoe de media in het 'regenboogland' omgaat met de misdaad dat de spuigaten uitloopt aldaar.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 20286

Voorgaande reizen:

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

Zuid-Oost Europa

28 Januari 2008 - 29 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: