Zuid-Afrika - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika - Reisverslag uit Werkendam, Nederland van Kees Visser - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kees

27 Januari 2008 | Nederland, Werkendam

Rondscheuren in een auto vol Iraniërs die om het hardst roepen hoe ‘modern’ hun Pekan (Iraanse makelij) uit 1967 wel niet is. Op de achtergrond Amerikaanse discohits uit de jaren ’80 en ondertussen de ene moskee na de andere, de een nog majestueuzer dan de vorige, bewonderend die langs het zijraampje van de auto flitsen en diep wegzinkend in vergetelheid het beeld dat in Nederland bestaat van deze ‘terroristen’. Je voor even een popster voelen op straat, omdat menig moslim nooit eerder een jongen met blond haar zag en al kiekjes klikkend dingen aan je vraagt. Als enige Nederlander 150 kilometer reizen in een Russische trein vergezeld van een grote groep Russen waarvan je er slechts twee verstaat, maar die ondanks dat allemaal met je proberen te communiceren. Onderweg naar de Russische stad Tula bekend vanwege de vele kalasjnikov-fabrieken om een oer-Hollands exportproduct te ervaren, namelijk jump-muziek. Op de vraag wat ze van Poetin vinden juichen ze allemaal in koor hoe fantastisch hun Russische dwerg wel niet is. Op straat slapen in Dublin, omdat het vliegtuig pas zes uur later vertrekt. Hasj roken in de meest heilige, en daar automatisch mee gepaard gaande, meest religieuze stad van Iran. De onvergetelijke momenten.

Het is net alsof ik een beetje Nederland proef in de hele wereld. Of is het zo dat we allen mensen zijn. Hebben we net als de zwarte Afrikanen, bruine Indiërs of blanke Hollanders diep van binnen dezelfde idealen, impulsen, maar ook kwalijke kanten. Zijn wij niet allemaal hetzelfde, diep van binnen, en worden we enkel gevormd door onze omgeving. Opgroeien in oorlogsgebied, opgroeien in een zwaar religieus land of opgroeien in (tot voor kort dan) één van de meest vrijzinnige landen ter wereld. Overal voel ik dezelfde emoties, dezelfde overlevingsdrang en dezelfde geestelijke kracht die met moeite zijn omgeving weet te beredeneren. Dezelfde spiritualiteit. Overal voel ik het mens-zijn. In Zuid-Afrika zal het niet anders zijn, maar zij zullen wel een andere invulling geven aan het mens-zijn. Iets meer
nadruk op emotie dan op de ratio. De hedonistische drang die in ieder mens schuilt iets meer
tot uiting laten komen dan in het calvinistische ‘werkzieke’ Nederland waar veel nooit genoeg is. Daar raak ik nooit op uitgekeken. Hoe geven mensen richting aan hun leven? Nestelen zij zich in de positie van het risicoloze burgerbestaan, reizen zij de wereld rond, komen zij met gevaar voor eigen leven op voor een andere, een ‘zwakkere’ misschien. Waarom? Waarom kiest de mens voor wat hij doet?

Gedachten, emoties, beleving. Dat zijn enkele redenen om 9000 kilometer zuidwaarts te vliegen. Maar veel belangrijker nog, ontwikkeling. Een afstudeerproject voor vier maanden. Hoe gaat de Zuid-Afrikaanse media om met het uit de klauwen gelopen misdaadcijfer? Hoe gaan zij om met het deel van de bevolking dat elke moraal verloren lijkt te hebben? In de Nederlandse krant lees je een welhaast lyrisch stuk over de meest bekende cocaïneboer van Colombia, Pablo Escobar, een man die zich over de rug van anderen een plek in de top-10 van rijkste mensen op aarde en een cult-status heeft verworven. Hoe gaat de media in Zuid-Afrika om met de 30000 moorden per jaar. Daar zullen ze vast niet, zoals het in Nederland gebeurd bij een Holleeder of bij het bovengenoemde voorbeeld misdaad romantiseren. Hoe gaan zij om met de ondermijning van hun land, van hun mens-zijn.

• 27 Januari 2008 - 18:25

Dorine:

Ha lief broertje, het is bijna zover! Kriebels, zenuwen? Gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker! Leuk stukje... Als je het zo leest heb je al een hoop leuke dingen meegemaakt, met nog veel meer leuks/moois in het verschiet!

• 27 Januari 2008 - 21:10

Ruben:

Hey kees,
    wel een beedje asociaal he, slapen in dublin, op straat. Als je dit leest ben je waarschijnlijk al weg. Zet ff een filmpje op youtube van je kamer joh!

mzzl

• 28 Januari 2008 - 08:27

Coert:

Goede vriend Kees,

Mooi, melangolisch stuk - al kan ik niet exact duidelijk wát er melangolisch is. Ook heel herkenbaar, maar dat zal je niet verbazen.
    Het leven brengt ons veel goede dingen, en al zijn het vaak de negatieve zaken die het leven beheersen; de goede dingen zijn in de meerderheid.

Overigens zal die nadruk op de 'negatieve dingen' - die ongetwijfeld ook als positief opgevat kunnen worden - voortkomen uit onze calvinistische, orthodox-protestantse inborst komen, en anders wel uit het sluimerende orthodox-katholicisme ergens ver in ons hart.

Ik wens je heel veel goeds toe: dat je maar veel goede dingen mag ervaren in het land waar de neger koning zou moeten zijn, maar waar de blanken - zoals overal ter wereld - een en ander grondig hebben 'aangepakt' om vooral maar de oude culturen af te breken. Ik wens je een spirituele ervaring toe die je je leven lang niet zult vergeten. Ik wens je een voorspoedig afstudeertraject en -proces toe - want Keesje, ik ken je! Dat gaat lastig worden!

Een warme, paapse groet uit de koude katholieke krochten van 's-Hertogenbosch,

Coert

• 28 Januari 2008 - 21:42

Judith:

Hi Keesje

Mooi stuk, ik hoor het je bijna vertellen!
    Hoop dat je een goede trip hebt gehad, tegen de tijd dat je dit leest ben je vast alweer lekker bijgekomen en heb je alweer vanalles beleeft. Als je Nederland maar niet vergeet en regelmatig zo'n mooi stukje schrijft dan komt het helemaal goed!haha

Heel veel succes en GENIET!!!!

Judith

• 30 Januari 2008 - 09:24

Rico:

Wat een stelletje intellecten hier joh! Haha (beter) Het klinkt wel goed. Leuk stuk kees. Hoe is het allemaal maat?

En in the city?

Heb je het standbeeld van Andries Potgieter al kunnen vinden?

We houden contact hoor!

Rico

• 30 Januari 2008 - 09:50

Colinda:

Hoe is het in Potchefstroom? Ik wacht met smart op bericht... Hoorde al dat je uitzicht hebt op een palmboom vanuit je kamer. Klinkt goed! Kortom: post eens een berichtje.

• 30 Januari 2008 - 09:51

Colinda:

• 30 Januari 2008 - 10:29

Miriam:

Hoi kees! Je schrijft echt mooi! Ik hoop dat je het naar je zin krijgt en veel mooie, bijzondere, leerzame dingen meemaakt! Succes! Kus miriam

• 31 Januari 2008 - 17:59

Kees:

Van Andries Potgieter staat er geen standbeeld meer hoor Rico. Die is verbannen sinds de 'zwarten' weer aan de macht zijn. Zo is de Potgieterstraat omgetoverd in de Nelson Mandela drive.